Saturday, 08 October, 2005 - 23:00
eiskalt: lokai+jan zimmermann
empfohlen von
eiskalt:
LOKAI (A): cd release (7 million, mosz) - gitarre, electronics + Jan Zimmermann (D) – plattenspieler, vinyl, mehrere tonarme, doepfer a100
Lokai haben letzes Jahr schon einmal im ausland gespielt und stellen diesmal erstes, neues Album vor: "7 Million".
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histoire_ds.mp3
"Lokai's debut album continues a brilliant run of form for the Mego-
allied Mosz label. This Austrian duo, comprising Florian Kmet and
Stefan Németh, centre their spare, measured explorations on the many
sounds of the electric guitar: leaving openended arpeggios hanging in
elegantly distressed space and garlands of feedback intertwined with
fiendishly processed electronic noise. The juxtaposition of unhinged
sonics with professional attention to detail is invigorating
throughout - check out the molten, wayward electricity smeared
wantonly across the stark, monochrome spaces of "Taora Atoll", or the
interplay between the swelling skeins of guitar and the measured sub-
bass modulations on "Hellen". The album's centrepiece is the
sprawling, multidimensional "Chuuk", a rolling, gathering cloud of
amorphous sound, which thickens gradually from almost nothing to a
piercing climax before subsiding like slo-mo skyscraper demolition
into fraught, tense silence. Not easy listening but enthralling all
the same."
The Wire magazine - n.260
reviewed by Chris Sharp (Critical Beats)
This is what the artists say:
"A basic impulse to form lokai was to combine and expand the sound spectrum of an electric guitar with the possibilities of electronic instruments on a structural and tonal level ... tracks should oscillate between song formats and random-like situations. Within this scenario the dynamic range goes from extremely dense layers to fragile and ramified constructions of fragmented melodies and sounds. The components are rendered to instrumental music, thoroughly containing a certain impressionistic aspect."
Lokai was founded in 2003 in Vienna.
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Jan Zimmermann
Schallplattenwahn und analoger Bearbeitungswahn. Sound verblüffend einfach, verblüffend komplex, unendlich weit, unendlich fein. Ausgangsmaterial ist das pure Rauschen einer leeren Schallplatte, mit Hilfe von Filter, Verstärker, Modulatoren, Tonband wird aus dem Rauschen Musik geformt, mehrere Tonabnehmer sorgen für Vielschichtigkeit, der Plattenspieler gibt das Tempo. Mittels eines Vinylrecorders wird die Musik auf dieselbige Schallplatte aufgespielt. Der Rekorder wird schön zuhause gelassen, und z.B. die Schallplatte wieder abgespielt, weiterbearbeitet oder die Schallplatte ist das Ausgangsmaterial und mit Hilfe von Filter, ... ob und warum und darin und dazwischen liegt das Geheimnis.
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